En    |                |    B2B    |    خرید از ما    |    محصولات

خلق برند ایرانی، رویای به‌وقوع پیوسته گلدیران

22 شهریور 1399
خلق برند ایرانی، رویای به‌وقوع پیوسته گلدیران
رکنا: بازار لوازم خانگی ایران در سال‌های اخیر روزهای پرفراز و نشیبی را سپری کرده است. در شرایطی که برندهای خارجی با اعمال فشار تحریم‌ها، خروج از بازار ایران را به‌اجبار پذیرفتند؛ این بازار با خلاهای بسیاری مواجه شد. اما از آن‌جایی که همیشه در پس محدودیت‌ها، فرصت‌های رشد می‌‎درخشند؛ سرانجام پس از گذشت چندماه، اخبار خوشی از این صنعت خاموش به گوش رسید. گلدیران به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار لوازم خانگی ایران، از سال 97 از برند انحصاری خود جی‌پلاس رونمایی کرد. به این ترتیب، این شرکت با وجود اینکه متعهد به ارائه خدمات پس از فروش به مشتریانی است که محصولات ال‌جی را با گارانتی گلدیران خریداری کرده‌اند؛ حال با خلق برند ملی جی‌پلاس، پرقدرت‌تر از گذشته به‌پیش تاخته است. در ادامه با این بهانه به سراغ دکتر امیرعباس کائینی مدیرعامل شرکت صنایع گلدیران رفتیم و با ایشان رویکرد جی‌پلاس را در صنعت لوازم خانگی ایران مرور کردیم. شما در چند مصاحبه در مورد آرزوی دیرینه گلدیران مبنی بر خلق برند ایرانی اشاره‌هایی کرده‌اید؛ ایده خلق برند ملی از چه زمانی در هسته فکری گلدیران انگاشته شده است؟ جی‌پلاس آرزوی دیرینه گلدیران در خلق برند ملی است. از حدود 6 سال پیش، زمانیکه اولین ایده‌پردازی‌های خلق برند ایرانی در بین مدیران شرکت، تبادل می‌شد؛ باتوجه به زیرساخت‌های اجرایی مثل کارخانجات مجهز و یا خدمات پس از فروش مطابق با استانداردهای کیفی جهان، بر روی ایجاد آن مصرانه تلاش کردیم. در نهایت در اواخر سال 97 بود که آوازه برند جدید گلدیران، به گوش مخاطبان رسید و تنها با گذر کم‌تر از دوسال از ایجاد آن، در نقطه‌ای که ایستاده‌ایم؛ مسیر تحقق آرزوی گلدیران را توانستیم مطابق با اهدافمان، به‌پیش ببریم. حال از آنجایی که مواد اولیه برخی از محصولات جی‌پلاس از کشور چین تامین می‌شود، آیا تعریف برند ایرانی در مورد جی‌پلاس صدق می‌کند؟ برند ملی همانطور که از پسوندش پیداست؛ یک برند متعلق به کشورمان است. برندی که با معیارهای زندگی ایرانی در سطح بین‌المللی طراحی شده و قرار است ارزش‌های بسیاری را ابتدا در داخل کشور و بعد در حوزه جهانی به ارمغان بیاورد. اما موضوعی که هر برندی در داخل کشور باید نسبت به آن مسئولانه شفاف‌سازی کند؛ استفاده از قطعات و تجهیزات خارجی در تولیدات است. به طبع تهیه و تولید صرف تمام اجزای یک محصول، تنها توسط یک کشور، ابتدا بحث جهانی‌سازی را زیر سوال می‌برد و بعد از آن در تولید خالص ملی، ضرر و زیان‎هایی را به همراه می‌آورد. درحقیقت استفاده از امکانات و قطعات یک کشورٍ متخصص در تولیدات، ضمیمه کیفیت بالاتر خواهد بود؛ برای مثال برند اپل برای تولید گجت‌های خود از سخت‌افزارهای تامین‌کنندگان برتر جهان از جمله چین بهره می‌برد. این قاعده برای تمام برندها صدق می‌کند. بنابراین زمانیکه از برند ملی جی‌پلاس صحبت می‌کنیم پای تولید محصولات در کارخانه‌های داخل کشور و استفاده از برخی قطعات تامین‌کنندگان برتر، در میان خواهد بود. گلدیران با برند جی‌پلاس، سبد محصولات متنوعی را به بازار عرضه کرده است. در مورد افق‌های محصولی جی‌پلاس، بیشتر توضیح می‌دهید؟ افق‌های پیش‌روی گلدیران گسترده است. ما برای جی‌پلاس، پرواز در آسمان‌های متفاوت محصولی را ترسیم کرده‌ایم. در حال حاضر با 16 گروه محصولی شامل انواع تلویزیون، ماشین‌لباسشویی، یخچال و سایدبای‌ساید، ماشین‌ظرفشویی، تصفیه‌هوا، موبایل، کامپیوترهمه‌کاره (All-in-one)، اندروید باکس، مانیتور، تخته وایت‌برد هوشمند (Smart-whiteboard) و 5 محصول تهویه مطبوع صنعتی و مصرفی، گستره‌ای از تولیدات و توانمندی برند ملی را نشان داده‌ایم. در حقیقت جی‌پلاس به پشتوانه تجربه گلدیران، برفراز آسمانی به پرواز درآمده که رشد و رونق اقتصادی و کیفیت محصولات و خدمات را به همراه خواهد داشت. یکی از بحث‌های اصلی صنعت لوازم خانگی ایران موضوع خدمات پس‌ازفروش است. گلدیران در این زمینه چه امکانات و استانداردهایی دارد؟ گلدیران در زمینه خدمات پس از فروش استانداردهای جدیدی را ایجاد کرده است، از ابتدای تاسیس تاکنون، گلدیران توجه ویژه‌ای به بحث ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی کالا داشته است. بزرگ‌ترین مرکز اطلاعات در زمینه لوازم خانگی ایران به همراه حدود 750 نمایندگی خدمات در سراسر کشور این توانایی را به ما می‌دهد تا هیچ سوال و مشکلی از سوی مشتریانمان را بی‌پاسخ نگذاریم. ما در زمینه رضایت مشتری از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم. البته بازخورد مثبت مشتریانمان نیز در طی این سه دهه همواره مشوق ما برای تاکید بیشتر در این زمینه بوده است. کیفیت پاسخگویی در خدمات گلدیران با معیارهای بین المللی در سراسر دنیا تنظیم شده است و در این رابطه، شرکت مشتریان گلدیران، تقدیر نامه‌های بسیاری نیز در سمینارهای جهانی خدمات پس از فروش کسب کرده است. باتوجه به شرایط کنونی، فرصت‌های پیش روی گلدیران برای توسعه برند جی‌پلاس را چگونه می‌بینید؟ گلدیران، در طی این 30 سال، طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. فعالیت‌های مرتبط با تامین و تولید، شبکه‌های توزیع و فروش، طبقه‌بندی انواع محصولات و در نهایت ارائه خدمات پس از فروش، همگی در این سال‌ها با استانداردهای کیفی بسیار بالایی اجرا شده‌اند. همه فعالیت‎‌های ذکر شده به رغم محدودیت‌های زیاد، افق‌های روشنی را پیش‌روی گلدیران ترسیم کرده است؛ اما برای رسیدن به این افق‌ها نیازمند همکاری، هماهنگی و اراده مشترک بین همه دست اندکاران اعم از متولیان دولتی و برندهای ایرانی هستیم. در واقع برای تقویت برند ملی در قدم اول باید کل اکوسیستم این صنعت رشد کند. بنظر شما توسعه این اکوسیستم به نوعی در ارتباط مستقیم با حضور سایر رقبا است؟ بله درسته؛ این امر مستلزم بهبود و تسهیل فضای کسب‌وکار و تلاش برای گسترش رقابت بین بازیگران این صنعت است. ما معتقدیم با وجود رقبای قوی است که کیفیت، روند صعودی طی می‌کند و به‌این ترتیب، مصرف‌کننده حق انتخاب بیشتری خواهد داشت. دستاورد این رقابت سالم، افزایش اعتبار صنعت لوازم خانگی ایران در اذهان مردم و بالطبع تقویت اعتبار برند کشور ایران است. جی‌پلاس و یا هر برندی، زمانی می‌تواند موفق شود که ایران به عنوان کشوری معتبر در زمینه لوازم الکترونیک در بین مردم شناخته شود. موانع پیش روی مسیر توسعه جی‌پلاس را چگونه می‌بینید؟ آیا این موانع خللی در رسیدن به اهداف‌تان داشته است؟ برند ایرانی جی‌پلاس، در ابتدای مسیر توسعه خود با موانع و مشکلات غیر قابل پیش‌بینی مانند شیوع کرونا و یا نوسانات ارز، مواجه شده است ولی با توجه به موارد ذکر شده مسیر اهداف شرکت تا پایان سال ۹۹ به همان شیوه‌ای که باید، قبل دستیابی است. اهدافی که بر راستای تثبیت حضور مستمر ۱۶ گروه محصولی و تغذیه بدون‌توقف بازار، افزایش دامنه ظرفیت تحقیق و توسعه و بومی‌سازی محصولات برای افزایش عمق تولید در جهت کاهش میزان ارزبری و حفظ فرصت‌های اشتغال برای1950 نیروی مستقیم و ۱۳ هزار نیروی غیرمستقیم در سطح گروه گلدیران و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی باثبات در راستای تحقق دو هدف فوق، بنا شده است. در مورد تاثیر نوسانات ارزی بر قیمت‌گذاری محصولات جی‌پلاس در یکسال گذشته بیشتر توضیح می‌دهید. خب، نوسانات ارزی و افزایش تاثیر آن بر قیمت‌گذاری محصولات و خدمات در ماه‌های اخیر بر کسی پوشیده نیست. ضمن آنکه این افزایش در عرضه مستمر محصولات ما نیز تاثیرات منفی گذاشته است. ما در تامین مواد اولیه و واردات برخی از محصولاتمان مانند موبایل با مشکلات بسیاری مواجه شدیم. تخصیص ارز دولتی در بازه‌‎های زمانی مقتضی با تولیدات ما، افزایش قیمت ارز و ممنوعیت رفت‌وآمد کرونا همگی تاثیرات نامناسبی در عرضه محصولات ما گذاشت. با تمام این اوضاع و احوالات تیم برنامه‌ریزی و تولید ما حتی در روزهای تعطیلات اجباری برای کرونا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول به خدمت‌رسانی بودند تا دچار خواب تولیدات نشویم و بتوانیم این نوسانات قیمتی را به درستی هدایت کنیم. چشم انداز تولیدات داخلی را در صنعت لوازم خانگی ایران چگونه می‌بینید؟ برای تقویت یک برند ملی و چشم‌انداز تولید، در قدم اول باید کل اکوسیستم صنعت، رشد کند. این روند خوشبختانه در سال‌های اخیر با جدیت، در دست اجرا است و همانطور که امروزه شاهد هستیم برندهای ایرانی فعالیت‌های تاثیرگذاری را در سطح کشور به سرانجام رسانده‌اند. ورود برندهای قدرتمند با شناخت صحیح پتانسیل‌های اجرایی و نقاط قوت هر شرکت، آینده روشنی را برای صنعت لوازم خانگی به همراه آورده است. همانطور که می‌بینیم، در این مسیر، ما به باورهای خود نزدیک‌تر شده‌ایم. اگرچه در ابتدای نقشه توسعه برند جدیدمان، جی‌پلاس قرار داریم ولی با باور جمعی و همراهی متخصصین، امیدواریم در سال‌های آتی در بحث صادرات نیز موفقیت‌های چشمگیری را با نام برند ایرانی به ثبت برسانیم. ما در گلدیران امیدواریم سهمی هرچند کوچک در جهش تولید کشور داشته باشیم. جی‌پلاس را نه تنها یک برند ملی و ایرانی می‌دانیم؛ بلکه آن را متعلق به مردم ایران و نمونه‌ای از سرمایه‌های ذهنی و خلاقیت‌های سبک زندگی ایرانی برآورد می‌کنیم.

© Copyright © 2019 Goldiran Co.All Rights Reserved.