مصاحبه خبرگزاری فارس با جناب آقای تنهایی درباره تجربه کارآفرینی در گلدیران

12 خرداد 1400
مصاحبه خبرگزاری فارس با جناب آقای تنهایی درباره تجربه کارآفرینی در گلدیران
آقای تنهایی جایگاه کارآفرینی در یک اقتصاد سالم، از نظر شما چگونه تعریف می‌شود؟ کارآفرینی در جهت ایجاد یک ارزش اقتصادی جدید و فراهم سازی فرصت‌های اشتغال جدید است و در مفهوم محدود، به فردی کارآفرین گفته می‌شود که ارزشی به اسم یک بنگاه اقتصادی را با هدف ایجاد فرصت اشتغال تاسیس کند. در یک اقتصاد سالم، کارآفرینی، به رشد تخصص و توان افراد جامعه در جهت اقتدار و پیشرفت کشور کمک می‌کند و استعدادهای هر شخص را در جهت پرورش عملکرد فردی و اجتماعی شناسایی می‌کند. منظور از عملکرد فردی، مجموعه تلاش‌هایی است که هر شخص در انجام کارش براساس توانایی و علایقش به‌اشتراک می‌گذارد و در عملکرد اجتماعی هم به چرخه اقتصاد در ابعاد تولیدی و نقدآوری و افزایش توان صنایع کمک بسیاری می‌کند. دوست دارم درباره ماندگاری اثر کسب‌وکار هم صحبت کنم. بنظرم ارزش ماندگاری، افتخاری است که باعث رشد کشورمان می‌شود. کارآفرینی تنها اشتغال‌زایی نیست. بلکه ارزشی است که از ساخت برند ایران و افتخار آن برای کشور عزیزمان به یادگار می‌ماند. فعالیت شما هم در صنعت لوازم خانگی به نوعی کارآفرینانه بوده؛ از عملکرد گلدیران در این حوزه برای ما بگویید. گلدیران بیش از سی سال است که در صنعت لوازم خانگی با برندهای مطرحی در بازار فعالیت می‌کند. علاقه و تخصص اصلی من در حوزه بازاریابی است و به همین دلیل در این حوزه و بطور کل همه زمینه ها اشتغال‌زایی ما از مجموعه تجارب بین‌المللی کمک گرفتیم و نیروهای متخصص داخلی را با سطح درک نیاز جهانی در گلدیران دعوت به همکاری کردیم. در همین حین، نیرو‌های داخلی را جهت آموزش دوره‌های بین‌المللی به سایر کشورها از جمله کره جنوبی اعزام کردیم. همچنین با افتتاح خطوط تولیدی و تاسیس کارخانه‌های تولید لوازم خانگی، فرصت‌های تولیدی بسیاری را فراهم کردیم و در نقطه‌ای که امروز ایستاده‌ایم با افتخار، خانواده‌ای پرتلاش با 2050 نیروی ثابت و 13000 نیروی غیر مستقیم، به نام گلدیران تشکیل داده‌ایم. برای گلدیران آنچه همواره اهمیت داشته است؛ تبادل دانش فنی بوده که سعی کردیم در سطح کلان به آن بنگریم. نقش گلدیران را در تحقق شعار سال چگونه می‌بینید. آیا منش کارآفرینانه گلدیران به تحقق اهداف سال کمکی خواهد کرد؟ تحقق شعار سال 1400، از پیش‌تر جز ارکان اصلی گلدیران بوده است. در بحث تولیدات، ما با معرفی و عرضه برند ایرانی جی‌پلاس به آرزوی دیرینه خود یعنی تولیدات داخلی رسیدیم و تولد برندی را رقم زدیم که بااعتماد کافی بتوانیم در بازار لوازم الکترونیک حضور داشته باشیم. آنچه برای ما همواره اهمیت دارد؛ تامین نیاز مصرف‌کنندگان است. ما می‌دانستیم که تامین دقیق یعنی چه و استانداردهای آن چگونه است. پس تلاش کردیم تجارب‌مان را به سمت‌و سوی پیشتیبانی از مصرف‌کنندگان سوق دهیم و خوشبختانه بااستقبال خوب خانوارهای ایرانی مواجه شدیم. گلدیران از حیث ارائه تنوع محصول و به‌روزرسانی مدل‌ها، کیفیت و قیمت رقابتی در تلاش است که پاسخگوی نیاز اقشار مختلف جامعه باشد. چراکه ما معتقدیم هر ایراتی لایق بهترین‌ها است و این جریان را به سهم خود می‌خواهیم به نحو احسنت هدایت کنیم. شعار امسال دقیقا از اهداف توسعه‌ای گلدیران و جی‌پلاس است و خوشحالیم که در مسیر آن قدم‌های موثری را برداشته‌ایم. دولت چه وظیفه‌ای برای حمایت از کارآفرینانی دارد که در شرایط فعلی اقتصاد در حال تولید و ایجاد اشتغال هستند؟ کارآفرینی در تولید، خلق ثروت، ارزش افزوده و اشتغال مقوله بسیار مهمی است، بنظر من دربحث صدور مجوزها و در ارائه خدمات و تسهیلات و غیره نباید جزیره‌ای برخورد شود. سیستم بانکی، اداری و بخش خصوصی باید به مانند یک اکوسیستم عمل کنند. باتوجه به وضعیت کنونی اقتصاد کشور توجه به وضعیت کارآفرینان برای رونق تولید ضروری است زیرا تولید بدون توجه به کارآفرینان امکان‌پذیر نیست. ارتباط دولت با بخش خصوصی نیز باید نزدیک‌تر باشد. بخش خصوصی باید بتواند با سازمان‌های مختلف و وزارتخانه‌ها در ارتباط تنگاتنگ باشد. کارآفرینی توجه به سرمایه‌های انسانی است. سرمایه هوش و توانمندی، پشتکار و زمانی که هریک از ما برای رشد هر کسب‌وکاری درنظر گرفته‌ایم. کارآفرینی زمانی موثر است که به تناسب آن قوانین دست‌وپاگیر و بروکراسی‌های متدوال اداری کم‌تر شود تا همین سرمایه‌ها به درستی استفاده شود و شرکت‌های خارجی هم انگیزه حضور در بازار ایران را داشته باشند. از تجربه خودتان به عنوان یک کارآفرین در شرکت گلدیران بفرمایید؟ دید استراتژیک و طولانی مدت درسی بود که من به نوبه خود از شروع و توسعه گلدیران گرفتم. گلدیران برای من یک خانه است. خانه‌ای که با همکاری نیروهای نخبه ایرانی و یک خانواده غنی از توانایی و ایده‌های نو، فرصت‌های بی‌نظیری را رقم زده است. آنچه در گلدیران همواره در جریان است خلق و تولید و استمرار آن‌ها است. جی‌پلاس نتیجه همین نگرش است که در زیر سایه پرافتخار برند ایرانی، فعالیت می‌کند. توسعه در گلدیران به سبد محصولات برند انحصاری‌اش هم رسیده و نتیجه آن تبدیل به حضور پررنگ در حوزه لوازم الکترونیک شده است. اگر گلدیران، امروز یکی از بازیگران مهم صنعت در حوزه تامین و تولید، توزیع و خدمات پس از فروش لوازم الکترونیکی است؛ همگی از فراز و فرودهایی است که در این سال‌ها با همبستگی تیم‌مان تجربه کردیم و موفقیت امروز را مدیون اعتماد خانوارهای ایرانی و جلب رضایت ایشان هستیم. ما جی‌پلاس را در سطح بین‌المللی دیده‌ایم. جی‌پلاس یکی از نتایج نگرش ما برای حضور در سطح بین‌المللی است. صادرات و حضور در بازار کشورهای CIS و اروپا یکی از کارهایی است که جی‌پلاس در آینده نزدیک انجام میدهد. ما برای حضور پررنگ با همت عالی در خدمت ایرانیان هستیم. توصیه شما به جوانانی که می خواهند به عنوان کارآفرین یک فعالیت اقتصادی ایجاد کنند، چیست؟ بسیاری از جوانان در سراسر ایران و جهان علاقه‎مند به حضور در عرصه کارآفرینی هستند. توصیه من این است که جلوی بلندپروازی و ایده‌های خلاقانه خود را نگیرید اما تمام انرژی و توانتان را هم با دقت مدیریت کنید. توکل بر خدا داشته باشید. توجه کنید که اگر سختیها را تحمّل کردید، خدای متعال درهای فَرَج را خواهد گشود. "ان مع العسر یسری" برایتان سرلوحه باشد، چراکه تاکید دارد که "همراه" با سختی آسانی است. در ابتدای شروع هرکاری به خودتان ایمان داشته باشید؛ تیمی قوی را دور خود جمع کنید و از موانع و مشکلات پیش‌رویتان نهراسید. شرایط فعلی اگرچه سخت است اما فراموش نکنید که در هر دوره‌ای محدودیت‌های بسیاری وجود دارد و کسانی موفق شده‌اند که در دل محدودیت‌ها، فرصت‌ها را شناسایی کرده و از آن بهره بردند. در آخر باید بگویم درهای گلدیران به روی نیروهای متخصص ایرانی در حوزه‌های تولیدی و اجرایی همواره باز است و خوشحال می‌شویم سهم خود را هرچند کوچک، در حوزه اشتغال‌‎زایی و یا تبادل تجارب و دانش در سطح کلان کشوری، ایفا کنیم.

© Copyright © 2022 Goldiran Co.All Rights Reserved.

login